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      Mobile Gesundheitstechnologien, soziale Gerechtigkeit und populationsbezogene Vulnerabilitäten : Eine Public-Health-ethische Perspektive auf mHealth am Beispiel von Diabetes mellitus Typ 2 Translated title: Mobile health technologies, social justice and population-based vulnerabilities : A public health ethics perspective on mHealth using the example of type 2 diabetes mellitus

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          Abstract

          Mobile Gesundheitstechnologien (mHealth) fördern den Trend hin zu Eigenverantwortung und Selbstmanagement. Ziel des Beitrags ist es, am Beispiel von Diabetes mellitus Typ 2 (T2DM) die Diskussion zu mHealth, Eigenverantwortung und Gerechtigkeit – welche es bisher nur in Ansätzen gibt – aus einer Public-Health-ethischen Perspektive zu vertiefen. Dabei zeigt sich, dass mHealth im Bereich T2DM soziale Gesundheitsgerechtigkeit einerseits verbessern, andererseits aber auch soziale Gesundheitsungerechtigkeiten verschärfen kann. Aus einer gerechtigkeitsfokussierten, Public-Health-ethischen Perspektive auf T2DM-mHealth ist es notwendig, besser zu verstehen, ob und wie vulnerable Bevölkerungsgruppen bei mHealth-Entwicklung und -Einsatz mitbedacht werden, wie sie die Nutzung der Technologie erleben, welche sozialepidemiologischen Auswirkungen der zunehmende Einsatz von mHealth haben kann, welche gesundheitlichen Ungleichheiten im Bereich T2DM ungerecht sind, inwieweit die Eigenverantwortung in die Hände der Nutzenden gelegt werden soll und wo die Grenzen der Eigenverantwortung liegen. Die Berücksichtigung der sozialen Diversität und der sozialen Determinanten von Gesundheit ist ein stetiger Prozess und muss alle Phasen der Entwicklung und des Einsatzes von mHealth durchziehen.

          Translated abstract

          Mobile health technologies (mHealth) promote the trend towards personal responsibility and self-management. By using the example of type 2 diabetes mellitus (T2DM), the article aims to deepen the discussion on mHealth, personal responsibility and justice—which has so far only been rudimentary—from a public health ethical perspective. It shows that in the field of T2DM, mHealth can on the one hand improve social health justice, but on the other hand can also exacerbate social health injustices. From a justice-focused, public health ethical perspective on T2DM mHealth, it is necessary to better understand whether and how vulnerable population groups are considered in mHealth development and implementation, how these groups experience the use of the technology, what social–epidemiological impacts the increasing use of mHealth can have, which health inequalities in the area of T2DM are unfair, to what extent personal responsibility should be placed in the hands of the users, and where the limits of personal responsibility lie. Considering social diversity and the social determinants of health is an ongoing process and must permeate all phases of mHealth development and implementation.

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          Most cited references53

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          Dissecting racial bias in an algorithm used to manage the health of populations

          Health systems rely on commercial prediction algorithms to identify and help patients with complex health needs. We show that a widely used algorithm, typical of this industry-wide approach and affecting millions of patients, exhibits significant racial bias: At a given risk score, Black patients are considerably sicker than White patients, as evidenced by signs of uncontrolled illnesses. Remedying this disparity would increase the percentage of Black patients receiving additional help from 17.7 to 46.5%. The bias arises because the algorithm predicts health care costs rather than illness, but unequal access to care means that we spend less money caring for Black patients than for White patients. Thus, despite health care cost appearing to be an effective proxy for health by some measures of predictive accuracy, large racial biases arise. We suggest that the choice of convenient, seemingly effective proxies for ground truth can be an important source of algorithmic bias in many contexts.
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            Racial Bias in Pulse Oximetry Measurement

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              Do Mobile Phone Applications Improve Glycemic Control (HbA1c) in the Self-management of Diabetes? A Systematic Review, Meta-analysis, and GRADE of 14 Randomized Trials.

              To investigate the effect of mobile phone applications (apps) on glycemic control (HbA1c) in the self-management of diabetes.
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                Author and article information

                Contributors
                verina.wild@uni-a.de
                Journal
                Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
                Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
                Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
                Springer Berlin Heidelberg (Berlin/Heidelberg )
                1436-9990
                1437-1588
                25 January 2023
                25 January 2023
                2023
                : 66
                : 2
                : 168-175
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.7307.3, ISNI 0000 0001 2108 9006, Medizinische Fakultät, , Ethik der Medizin, Universität Augsburg, ; Universitätsstr. 2, 86159 Augsburg, Deutschland
                [2 ]GRID grid.5252.0, ISNI 0000 0004 1936 973X, Institut für Soziologie, , Ludwig-Maximilians-Universität, ; München, Deutschland
                [3 ]GRID grid.6363.0, ISNI 0000 0001 2218 4662, Charité-Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, ; Berlin, Deutschland
                [4 ]GRID grid.484013.a, ISNI 0000 0004 6879 971X, Berlin Institute of Health at Charité – Universitätsmedizin Berlin, ; Berlin, Deutschland
                Article
                3650
                10.1007/s00103-022-03650-8
                9892162
                36695833
                a7edce2a-9b2c-446a-a0d1-eb56f6989056
                © The Author(s) 2023

                Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden.

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                History
                : 7 August 2022
                : 16 December 2022
                Funding
                Funded by: Universität Augsburg (3144)
                Categories
                Leitthema
                Custom metadata
                © Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature 2023

                gesundheitsapp,gesundheitsgerechtigkeit,diabetes mellitus typ 2,public-health-ethik,eigenverantwortung,health app,health equity,type 2 diabetes mellitus,public health ethics,individual responsibility for health

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