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      Psychotische Störungen in der ICD-11: Die Revisionen Translated title: Psychotic disorders in ICD-11: the revisions

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          Abstract

          Zusammenfassung. Es wird eine Übersicht über die hauptsächlichen Änderungen des neu benannten Kapitels „Schizophrenie oder andere primäre psychotische Störungen“ (6A2) von ICD-10 zu ICD-11 gegeben und diese mit der Psychosekategorie des DSM-5 verglichen. Die Änderungen umfassen den Verzicht auf die klassischen Subtypen der Schizophrenie sowie die Aufgabe des Primats Schneider’scher Erstrangsymptome und damit verbunden die Forderung von mindestens zwei Leitsymptomen (obligatorisch mindestens ein Positivsymptom) bei der Schizophrenie (6A20) sowie Zulassung bizarrer Wahninhalte auch bei „Wahnhaften Störungen“ (6A24), die neu auch induzierte wahnhafte Störungen (F24) beinhalten. Neu sind zudem der Fokus auf die jeweils aktuelle Episode, die Beschränkung der „Akuten und vorübergehenden psychotischen Störung“ (6A23) auf die polymorphe Störung ohne Symptome der Schizophrenie (F23.0), die Kodierung wahnhafter „Zwangs- und verwandter Störungen“ (6B2) ausschließlich unter den Zwangsstörungen, die Präzisierung der „Schizoaffektiven Störung“ (6A21) und die Einführung einer eigenen Kategorie „Katatonie“ (6A4) zur Beschreibung katatoner Symptome innerhalb verschiedener Krankheitsbilder. In Analogie zum DSM-5 steht zudem die optionale Zusatzkategorie „Symptomatische Manifestation primärer psychotischer Störungen“ (6A25) zur dimensionalen Symptomquantifizierung zur Verfügung. Entwicklungsspezifischen Besonderheiten wird auch in der ICD-11 in der Definition psychotischer Störungen keine Rechnung getragen.

          Psychotic disorders in ICD-11: the revisions

          Abstract. This article provides an overview of the main changes to the chapter ”Schizophrenia or Other Primary Psychotic Disorders” (6A2) from ICD-10 to ICD-11 and compares them with the psychosis chapter of DSM-5. These changes include abandoning the classical subtypes of Schizophrenia as well as of the special significance of Schneider’s first-rank symptoms, resulting in the general requirement of two key features (one must be a positive symptom) in the definition of ”Schizophrenia” (6A20) and the allowance for bizarre contents in “Delusional Disorder” (6A24), which now includes “Induced Delusional Disorder” (F24). Further introduced are the focus on the current episode, the restriction of ”Acute and Transient Psychotic Disorder” (6A23) to the former Polymorphic Disorder Without Schizophrenic Symptoms (F23.0), the diagnosis of delusional ”Obsessive-Compulsive or Related Disorders” (6B2) exclusively as Obsessive-Compulsive Disorders, the specification of ”Schizoaffective Disorder” (6A21), and the formulation of a distinct subchapter ”Catatonia” (6A4) for the assessment of catatonic features in the context of several disorders. In analogy to DSM-5, ICD-11 now includes the optional category ”Symptomatic Manifestations of Primary Psychotic Disorders” (6A25) for the dimensional quantification of symptoms. Again, developmental aspects remain unattended in in the ICD-11-definitions of psychotic disorders.

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          Psychotic disorders in DSM-5 and ICD-11.

          The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) was published by the American Psychiatric Association (APA) in 2013, and the Work Group on the Classification of Psychotic disorders (WGPD), installed by the World Health Organization (WHO), is expected to publish the new chapter about schizophrenia and other primary psychotic disorders in 2017. We reviewed the available literature to summarize the major changes, innovations, and developments of both manuals. If available and possible, we outline the theoretical background behind these changes. Due to the fact that the development of ICD-11 has not yet been completed, the details about ICD-11 are still proposals under ongoing revision. In this ongoing process, they may be revised and therefore have to be seen as proposals. DSM-5 has eliminated schizophrenia subtypes and replaced them with a dimensional approach based on symptom assessments. ICD-11 will most likely go in a similar direction, as both manuals are planned to be more harmonized, although some differences will remain in details and the conceptual orientation. Next to these modifications, ICD-11 will provide a transsectional diagnostic criterion for schizoaffective disorders and a reorganization of acute and transient psychotic and delusional disorders. In this manuscript, we will compare the 2 classification systems.
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            Innovations and changes in the ICD-11 classification of mental, behavioural and neurodevelopmental disorders

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              • Article: not found

              The ICD-11 developmental field study of reliability of diagnoses of high-burden mental disorders: Results among adult patients in mental health settings of 13 countries

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                Author and article information

                Contributors
                Journal
                kij
                Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
                Hogrefe AG, Bern
                1422-4917
                1664-2880
                08. Dezember 2020
                12. November 2021
                : 49
                : 6
                : 453-462
                Affiliations
                [ 1 ]Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
                [ 2 ]Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, Universität Bern, Bern, Schweiz
                [ 3 ]Department of Psychology and Mental Health, Faculty of Psychology, Airlangga University, Surabaya, Indonesia
                Author notes
                PD Dr. phil. Frauke Schultze-Lutter, Dipl.-Psych., Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Heinrich-Heine-Universität/LVR-Klinikum Düsseldorf, Bergische Landstr. 2, 40629 Düsseldorf, Deutschland, E-Mail frauke.schultze-lutter@ 123456lvr.de
                Article
                kij_49_6_453
                10.1024/1422-4917/a000777
                c2367d1a-391a-406c-ad58-3e2803294e5e
                Copyright @ 2020
                History
                : 5. Mai 2020
                : 23. Oktober 2020
                Categories
                Übersichtsarbeit

                Pediatrics,Psychology,Family & Child studies,Development studies,Clinical Psychology & Psychiatry
                Diagnostik,diagnostics,Schizophrenie,primäre psychotische Störungen,revisions,ICD-11,secondary psychotic syndromes,schizophrenia,Revisionen,primary psychotic disorders,sekundäre psychotische Syndrome

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