The aim of this study was to determine the prevalence and trajectory of persistent symptoms following COVID-19 and to investigate factors influencing these among employees in the health and welfare services in Germany.
This exploratory, mixed retro- and prospective cohort study using paper-and-pencil questionnaires was conducted among insured persons of the German Social Accident Insurance Institution for the health and welfare services with a SARS-CoV-2 infection in 2020. The baseline survey in February 2021 was succeeded by two follow-up surveys after 8 and 13 months. Demographic data, information on the acute illness and persistent symptoms were collected. Kaplan-Meier curves were created to visualize the course of recovery. Factors influencing the time to recovery were analyzed using multivariate Cox regressions.
Of the 4,325 people contacted, 2,053 took part in the survey (response rate: 47%). 1,810 people were included in the analysis. The most common persistent symptoms at all three survey time points were fatigue, concentration and memory problems, and dyspnea. After three months, 76.2% (95% CI: 74.2–78.2%) of participants still reported symptoms, after 18 months this dropped to 67.2% (95% CI: 65.0–69.4%). Significant risk factors for persistent symptoms were female sex (HR: 0.72; 95% CI: 0.58–0.88), age over 50 years (HR: 0.63; 95% CI: 0.50–0.78), a higher number of pre-existing illnesses and a higher number of severe acute symptoms. Respiratory and hormone-metabolic pre-existing conditions as well as severe dyspnea, smell or taste disorders, fatigue and memory or concentration problems during the acute COVID-19 illness also reduced the probability of complete recovery. Compared to other professions, working as a doctor had a protective effect (HR: 1.42; 95% CI: 1.11–1.80).
More than a year after a COVID-19 illness, two-thirds of the healthcare staff surveyed reported persistent symptoms. This high number emphasizes the importance of long-term consequences of the COVID-19 pandemic for public health and the need for suitable therapy and rehabilitation concepts, especially for healthcare staff with post-COVID syndrome.
Ziel der Arbeit war die Ermittlung der Prävalenz und Verläufe von anhaltenden Symptomen nach einer COVID-19-Erkrankung sowie die Untersuchung von Einflussfaktoren auf diese unter Beschäftigten im Gesundheitsdienst und der Wohlfahrtspflege in Deutschland.
Die explorative, gemischt retro- und prospektive Kohortenstudie mittels Paper-Pencil-Befragung erfolgte unter Versicherten der Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege (BGW) mit einer SARS-CoV-2-Infektion im Jahr 2020. Auf die Befragung im Februar 2021 folgten zwei Follow-up-Befragungen nach acht bzw. 13 Monaten. Erfragt wurden demographische Daten, Informationen zur Akuterkrankung sowie zu anhaltenden Symptomen. Zur Darstellung des Genesungsverlaufs wurden Kaplan-Meier-Kurven erstellt. Einflussfaktoren auf das Persistieren von Symptomen wurden mit multivariaten Cox-Regressionen geprüft.
Von 4.325 angeschriebenen Personen nahmen 2.053 an der Befragung teil (Response-Rate: 47%). 1.810 Personen wurden in die Analysen eingeschlossen. Die häufigsten persistierenden Symptome zu allen drei Befragungszeitpunkten waren Müdigkeit und Erschöpfung, Konzentrations- und Gedächtnisprobleme sowie Kurzatmigkeit. Nach zwölf Wochen berichteten noch 76% (95% Konfidenzintervall (95% CI): 74–78%) von Symptomen, nach 18 Monaten 67% (95% CI: 65–69%). Signifikante Risikofaktoren für persistierende Symptome waren weibliches Geschlecht (Hazard Ratio (HR): 0,72; 95% CI: 0,58–0,88), Alter über 50 Jahre (HR: 0,63; 95% CI: 0,50–0,78), höhere Anzahl an Vorerkrankungen und schweren Akutsymptomen. Auch respiratorische und hormon-metabolische Vorerkrankungen sowie schwere Kurzatmigkeit, Geruchs- oder Geschmacksstörungen, Fatigue und Gedächtnis- oder Konzentrationsprobleme während der akuten COVID-19-Erkrankung reduzierten die Genesungswahrscheinlichkeit. Im Vergleich zu anderen Berufen hatte ärztliche Tätigkeit einen protektiven Effekt (HR: 1,4; 95% CI: 1,11–1,80).
Über ein Jahr nach einer COVID-19-Erkrankung berichtete der Großteil des befragten Gesundheitspersonals von anhaltenden Symptomen. Dieser hohe Anteil unterstreicht die Bedeutung der Langzeitfolgen der COVID-Pandemie für die öffentliche Gesundheit sowie die Notwendigkeit geeigneter Therapie- und Rehabilitationskonzepte, insbesondere für betroffenes Gesundheitspersonal.
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